04 June 2010


Ahlan Wasahlan !
"Kecil Tapak Tangan, Nyiru Ditadahkan"
begitulah kata peribahasa unruk menggambarkan hati kami yang sangat mengalu-alukan kehadhiran MTS Perak ke Maahad Tahfiz Al-Quran MAIK.
Setinggi-tinggi ucapan terima kasih, kepada SEKOLAH IZZUDIN SHAH (SIS), SEKOLAH RAJA PEREMPUAN TAAYAH (SERATA) dan SEKOLAH RAJA DR NAZRIN (SARJANA) kerana telah sudi untuk bertamu ke MTQ Kelantan pda 6 Disember lalu ..





Majlis yang penuh gilang gemilang ini dimulakan dengan memperdengarkan bacaan ayat-ayat suci al-quran oleh Johan tilawah al-quran Ihtifal Ilmi peringkat Kebangsaan 2009, Mohd Faiz bin Zainuddin ..

Sebagai makluman umum, Sekolah Izzuddin Shah atau singkatannya SIS ditubuhkan pada tahun 1959. Sekolah ini terletak di atas sebidang tanah seluas 7.29 hektar di Jalan Sultan Azlan Shah, Ipoh atau dahulunya dikenali sebagai Jalan Harimau.

SIS merupakan cetusan idea Menteri Besar Perak yang pertama, iaitu Tan Sri Haji Ghazali bin Jawi dan telah dinamakan sempena Ke Bawah DYMM Paduka Sultan Perak Sultan Yusuf Izzuddin Shah yang turut berkenan mencemar duli merasmikan sekolah ini.



SIS menawarkan aliran pengajian agama berasaskan kurikulum Al-Azhar serta kurikulum kebangsaan.



1.0 Objektif



2.1 Menjalinkan hubungan silaturrahim antara Maahad Tahfiz Negeri

2.2 Mencambahkan idea dalam menyatukan pemikiran dan gerak kerja ke arah memperluas dan mempelbagaikan lagi peranan serta sumbangan Maahad Tahfiz kepada masyarakat umum

2.3 Mempromosi peluang pengajian dan pakej yang ditawarkan di Maahad Tahfiz melalui taklimat dan risalah yang diedarkan.

2.4 Menanam kesedaran kepada masyarakat tentang kepentingan didikan agama kepada anak-anak sejak dari awal lagi.

2.5 Mendedahkan pelajar-pelajar kepada masyarakat luar atau umum.

2.6 Melihat dan merenung alam ciptaan Allah

2.7 Menambah ilmu dan meluaskan pengalaman

Majlis diakhiri dengan penyampaian cenderahati kenang-kenangan dan majlis makan tengahari di dewan makan utama MTQ MAIK.



0 Comments:

Post a Comment



Janji Allah Pasti Berlaku!

Maahad Tahfiz Al-Quran (MAIK) ©Template Blogger Green by ubid_laden.

TOPO