09 February 2013

Ini adalah post saya yang kedua, selepas yang pertama berkaitan peperiksaan, yang kedua juga berkaitan dengan peperiksaan. Apabila disebut peperiksaan, maka pelbagai definisi dan perumpamaan boleh dibuat. Saya tidaklah pula ingin mendefinasikan peperiksaan itu. Cuma, bagaimana cara kita memandang peperiksaan itu.


Memang benar, orang masuk ujian adalah untuk berjaya. Agak terlalu pelik, apabila anda memasuki ujian, tapi tidak mahukan kejayaan. Cuma, betulkah jalan yang sedang anda lalui sebelum peperiksaan itu, adalah cara yang benar, strategi yang betul sehingga anda berjaya dalam ujian.?

Dalam perumpamaan ada juga menyebut, orang yang gagal dalam perancangan, ialah mereka yang merancang untuk gagal. Maka dalam ujian, orang yang gagal dalam peperiksaan, ialah mereka yang GAGAL dalam berUSAHA ialah mereka berusaha untuk gagal. Kerana usaha itu, TANDA kejayaan. Kemudian orang yang gagal juga, ialah mereka yang berUSAHA tanpa TAWAKKAL kepada ALlah SWT.

Fatrah Persediaan

Tempoh kini, adalah tempoh Persediaan untuk peperiksaan. Maka cara yang paling baik untuk mengisi tempoh ini, adalah mengenal diri sendiri. Kenal dimana kelemahan kita. Tidak pelik, kalau ada yang lambat dalam menghafal dan sebagainya. 

Manusia sememangnya diciptakan berbeza. Lihat saja diluar sana, berapa ramai insan yang 'keistimewaan Upaya'. Mereka mungkin tidak dapat melihat, tapi hati mereka tidak buta. Ada juga yang kudung tangannya, namun mereka tidak pula kudung semangatnya! Begitulah Adilnya ALlah SWT. 

Justeru dalam IQ juga, mungkin setiap daripada kita berbeza. Mungkin ada yang lemah dalam IQ, tapi hebat dari sudut EQ dan SQ. Maka tidak pelik, asalkan kita kenal kelemahan kita, dan berusaha menukarkan kelemahan itu menjadi Kekuatan kepada kita. Ingatlah, ALlah itu Maha Adil.

Yang kedua, setelah kita mengetahui kelemahan diri, maka atasilah kelemahan itu. Dalam proses mengatasi kelemahan diri, kita memerlukan usaha yang lebih daripada orang lain. Tatkala orang lain, mengulang 1 juzu', dalam masa satu hari, mungkin kita kena mengulang 2-3 hari. Marilah kita melihat seseorang yang kudung tangannya. Betapa susah untuk dia bekerja dan melakukan jadual seharian. Namun berkat kesungguhan dan yakin dengan Bantuan daripada ALlah, maka dia berjaya membina kelemahan menjadi kekuatan kepada dirinya. 

Sesungguhnya ALlah tidak melihat berjaya atau tidak matlamat yang kita kehendaki. Tapi ALlah 'Melihat' berapa banyak Usaha yang kita lakukan untuk mencapai matlamat tersebut, seterusnya digantikan dengan pahala dan balasan yang baik.

InsyaALlah, saya akan sambung tulisan ini pada masa akan datang. Inilah sedikit Nasihat daripada orang yang gagal.


WaLlahua'lam.

;;

Janji Allah Pasti Berlaku!

Maahad Tahfiz Al-Quran (MAIK) ©Template Blogger Green by ubid_laden.

TOPO