26 November 2013




Sinopsis.

Mike Wazowski seorang kanak-kanak yang tidaknpunyai bakat sebagai 'Scarer'. Scarer ialah pekerjaan raksaksa utk menakutkan manusia bagi menghasilkan tenaga elektrik. 

Mike bagaimana pun memasang cita-cita untuk memasuki Monster's University dan mengikuti program Scarer.

Diringkaskan cerita, dia dibuang daripada program hanya kerana satu kes antara dia dan seorang raksaksa keturunan Sullivan ketika ujian akhir program.

Adapun James P. Sullivan adalah daripada keturunan yg menakutkan. Ayahnya seorang pegawai scarer. Dia bagaikan 'born talanted'. Sehingga menyebabkannya berasa bangga dengan keturunannya.

Setelah Mike dan Sullivan dibuang daripada program itu, maka bermulalah kisahnya, untuk kembali ke program tersebut dengan menyertai Pertandingan Scarer.

Saksikan sendiri.

(Nilai)

Saya minat movie. Paling minat, movie cartoon. Antara sebabnya, cartoon lebih jelas pengajaran positif berbanding movie jenis lain. 

Dan sebab yang kedua, maaf saya katakan, cartoon tidak menyakitkan mata dan 'menggelapkan' hati.

Antara nilai dalam movie "Monster's University".

1. Sebagai pelajar. 

- Kesungguhan untuk mencapai cita2. Kesungguhan Mike ketika mula belajar di Monster's University.  Penyusunan jadual dsb.

- Meskipun sering diejek dan dihina, namun Mike punya keyakinan yg tinggi utk mencapai cita2.

-Mike tahu kelemahan dirinya. Dia sedar, dia perlu bekerja lebih daripada orang lain yang perkara itu mudah bagi mereka.

2. Organisasi.

- Ciri-ciri seorang ketua yang baik, bukan hanya punya perancangan sendiri, tapi juga memberi kepercayaan kepada ahli untuk membuktikan kebolehan diri.

- Ketua perlu berpandangan jauh untuk menguat dan memberi semangat kepada ahli. 

- Sebagai ahli dan ketua, perlu saling memberi kerjasama dan pandangan, supaya kejayaan dapat dicapai.

- Kepatuhan diperlukan oleh ketua drp setiap ahli, kerana setiap org punya idea dan cadangan. Maka konflik akan berlaku sehinggalah ketua membuat keptusan dan ahli wajib patuh.

3. Nilai Persahabatan.

- Mike dan Sullivan,  masing-masing nampak kuat di mata ahli mereka. Tapi sebenarnya punya kelemahan sendiri. Pada waktu itu, sahabat diperlukan untuk membuktikan kebolehan dan menampung kelemahan. 

- Ahli persatuan Oozma Kappa pandai menghargai kelebihan orang lain. Hal ini menyebabkan orang lain, boleh bergerak lebih jauh dari biasa dan tidak malu untuk berubah!

...

Sebenarnya lebih banyak yang saya nak tulis. Tapi bimbang, tulisan ni makin meleret.

Selebihnya, tengok dan nilailah sendiri..!

Part yang saya paling minat, adalah yg terakhir.

Selamat menilai. :)



;;

Janji Allah Pasti Berlaku!

Maahad Tahfiz Al-Quran (MAIK) ©Template Blogger Green by ubid_laden.

TOPO